logo

Turystyczne przewozy powozami konnymi to dodatkowa atrakcja spotykana niemal w każdym miejscu, określanym jako „turystyczna mekka”. Wiedeń, Rzym, Kopenhaga, Paryż, polski Kraków, czy Nowy Jork i Nowy Orlean. Wszędzie tam bryczki umożliwiają turystom odkrywanie pełnych historii miejsc w sposób, który nadaje im jeszcze bardziej wyjątkowego charakteru. Turystyczne przewozy bryczkami to również popularna metoda transportu w agroturystyce i terenach o  silnej kulturze wiejskiej oraz góralskiej. Do przewozów komercyjnych najczęściej wykorzystywane są powozy typu: Landauer, Vis a Vis, Victoria, Wagonette, Touristwagen oraz najpopularniejszy z nich, model Planwagen. Wszystkie bryczki zamówić można w zakładach produkcyjnych polskiej marki GLINKOWSKI.

Powozy z zaprzęgiem konnym przeznaczone do zarobkowego przewozu ludzi wymagają szczególnego dostosowania się do Kodeksu Drogowego i Kodeksu Dopuszczającego Pojazdy do Ruchu Drogowego, zwłaszcza w przypadkach powozów przewożących duże ilości osób typu: bryczka Planwagen lub Turistwagen.

Bryczka Planwagen Kutschen Attelage Coche de caballos Glinkowski

Powóz konny Planwagen

 

Na pierwszym miejscu stoi bezpieczeństwo przewożonych osób oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Konstrukcja bryczek powinna chronić pasażerów przed obrażeniami podczas wypadków i minimalizować ich rozmiary i skutki. Coraz ważniejszą kwestią staje się dobrostan koni, a więc waga całkowita powozów, które konie ciągną. Wreszcie dla wielu nabywców znaczenie ma możliwość indywidualizacji bryczek na etapie ich produkcji. z jednej strony chodzi o elementy wizualne wyróżniające daną bryczkę, z drugiej o gotowość i możliwości technologiczne producenta uwzględniania specjalnych życzeń zamawiającego w zakresie wyposażenia powozu, które wpływa na wygodę podróżujących.

Bezpieczeństwo

Wymagania w stosunku do bezpiecznych i zgodnych z zasadami ochrony zwierząt konstrukcji powozów konnych są wysokie. Powóz powinien mieć stabilną konstrukcję uwzględniającą jego ciężar i przeznaczenie. Inny ciężar będzie miał np. Planwagen przeznaczony do przewozu 16 osób, a inną dla 24 osób. W przypadku marki GLINKOWSKI, dla której głównym rynkiem eksportowym jest rynek niemiecki, tamtejsze przepisy dopuszczające pojazdy do ruchu drogowego precyzyjnie określają dopuszczalny ciężar całkowity, nacisk osi oraz jego wielkość.

Eksportowane do Niemiec powozy muszą ponadto spełniać w zakresie obróbki, mocowań i łączeń wytyczne Niemieckiego Związku Techniki Spawalniczej oraz odpowiadać uznanym w Niemczech normom techniki budowy pojazdów.

Ważną kwestią konstrukcyjną, która zwiększa bezpieczeństwo jest zastosowanie profili stalowych o odpowiedniej jakości i wytrzymałości. Powozy powinny być ponadto wyposażone w system oświetlenia oraz elementy odblaskowe. A te elementy konstrukcyjne powozu, szczególnie ważne dla bezpieczeństwa komunikacyjnego i eksploatacyjnego, które łatwo się zużywają, muszą być proste do skontrolowania i łatwo wymienialne.

Ważne wreszcie z punktu widzenia bezpieczeństwa jest pozycja powożącego, która z jednej strony zapewnia nieograniczoną widoczność w ruchu drogowym, a z drugiej strony bezpieczne prowadzenie lejc bez dotykania grzbietu koni. Powożący powinien mieć ponadto możliwość używania hamulca postojowego bez konieczności opuszczania siedzenia. W przypadku wspomnianego powozu Planwagen, marka Glinkowski montuje dodatkowy mechaniczny hamulec postojowy.

Przy bryczce Planwagen, wykończonej najczęściej dachem typu Western ważną kwestią jest jakość plandeki. Powinna ona niewiele ważyć, być wodoszczelna, odporna na warunki atmosferyczne i nie być łatwopalna. Rama podtrzymująca plandekę musi być wykonana tak, by była odporna na siły spowodowane kołysaniem, wahaniem lub bocznym wiatrem.

Poprawność konstrukcyjna to jedno, ważną kwestią pozostaje jakość zastosowanych materiałów, zwłaszcza stali, osi, układów hamulcowych, resorów, czy nawet łożysk. Wszystkie te elementy powinny gwarantować niezawodne działanie.

Korzystamy wyłącznie z renomowanych dostawców, którzy potwierdzili swoją jakość w przemyśle motoryzacyjnym – mówi Damian Glinkowski odpowiadający za dział produkcji bryczek – Myślę tu o takich producentach jak Bosch, Brembo, ADR, SSAB, PPG. Bezpieczeństwo użytkowników naszych powozów to dla nas kwestia najważniejsza – podkreśla

Elementów wpływających na bezpieczeństwo użytkujących powozy konne jest tak dużo, że ważną kwestią pozostaje wybór producenta powozów, który je zagwarantuje. Marka GLINKOWSKI z tradycjami wytwarzania bryczek od 1956 roku, jest dziś największym ich producentem na świecie i zarazem jednym z najbardziej doświadczonych. Bryczki do przewozu turystów stanowią ok. 15% rocznej sprzedaży marki tj. ok 300 powozów rocznie. Wśród nich dominuje bryczka Planwagen. Powozy tego typu eksportowane są na wszystkie rynki świata, a zwłaszcza na rynki niemieckojęzyczne.

Powóz konny Kutsche Pferdekutschen Attelage Coche de carros Glinkowski Turistwagen

Bryczka Turistwagen

 

Dobrostan

Współczesne czasy to okres większej świadomości w zakresie wymagań i potrzeb zwierząt pociągowych, przede wszystkim koni. Trosce o dobrostan koni idzie w sukurs najnowsza technologia.

Innowacyjne materiały o mniejszej wadze, ale wysokich parametrach wytrzymałości, umożliwiają produkcję powozów lżejszych niż w przeszłości. Ich zastosowanie wymaga jednak dużej wiedzy inżynierskiej i wieloletniego doświadczenie w wytwarzaniu powozów, które pozwalają, bez ryzyka obniżenia bezpieczeństwa ludzi użytkujących, zastosować rozwiązania zmniejszające ich wagę.

O tym, że nie jest to sprawa prosta pokazuje porównanie powozów różnych producentów. Różnica w wadze bryczki Planwagen może dochodzić nawet do 200 kg.

Powozy konne marki GLINKOWSKI są jednymi ze światowych liderów w zakresie ich wagi całkowitej. Ważna jest tu gotowość producenta do szukania nietypowych rozwiązań, obniżających jeszcze bardziej wagę bryczek. Powożący dla którego kwestia dobrostanu koni jest najważniejsza, znajdzie w firmie GLINKOWSKI zespół empatycznych inżynierów i projektantów.

Bryczka vis a vis Glinkowski Kutsche Pferdekutschen Attelage Coche de carros

Bryczka Vis-a-Vis

 

Indywidualizacja powozów konnych

Skoro mówimy o biznesie w zakresie przewozów ludzi, to w grę wchodzi marketing. Wygląd pojazdu i komfort podróżowania mogą decydować o zdobyciu bądź utracie zlecenia. To dlatego właściciele powozów konnych przywiązują dużą wagę do wyboru modelu, kolorystki, elementów zdobiących, jakości siedzeń, czy wyboru kół. Dobrym przykładem jest produkcja bryczki Landauer dla biżuteryjnej marki Tiffany, gdzie podstawowym warunkiem odbioru bryczki była jej zgodność kolorystyczna ze słynnym kolorem „Tiffany Blue”.

bryczka Landauer for Tiffany GLINKOWSKI horse drawn carriage kutsche pferdekutsche attelage coche de caballos 1

Bryczka Landauer dla marki Tiffany

 

Powozy konne typu Planwagen marka GLINKOWSKI wyposażała już w zaawansowane systemy nagłaśniające, elementy wyposażenia kuchennego do przygotowywania pożywienia, specjalne stoły do piwa (Octoberfest Edition), a także w system ogrzewania marki WEBASTO. Wyzwaniem, z którym marka poradziła sobie doskonale, było zamówienie bryczki Planwagen wyposażonej w windę elektryczną umożliwiającą przewóz osób niepełnosprawnych, a także przygotowanej do serwowania przysmaku szwajcarskiej kuchni Fondue (gorącego sera), zrealizowanej dla klienta prowadzącego w Szwajcarii tzw.” turystykę gastronomiczną”.

bryczka Landauer GLINKOWSKI horse drawn carriage kutsche pferdekutsche attelage coche de caballos

Bryczka Landauer marki Glinkowski

 

"Planwagen" najpopularniejszy powóz konny do przewozu turystów

Powóz konny Planwagen Pferdekutschen Attelage Coche de carros Glinkowski Planwagen removebg preview 1

Bryczka Planwagen

 

W kategorii powozów konnych do przewozu turystycznego rozróżnić można kameralne bryczki przewożące małą ilość osób i te, które potrafią jednocześnie zabrać nawet 24 osoby. W pierwszym przypadku to na przykład modele Landauer, czy Vis a Vis, które umożliwiają przewóz do 4 osób. Zapewniają bardziej nastrojowy klimat zwiedzania, a ze względu na swój klasyczny wygląd świetnie wpasowują się w miejsca pełne historycznej architektury jak: Wiedeń, Kraków, czy Paryż. W drugim przypadku to modele Planwagen i Turistwagen.

Planwagen to właśnie najpopularniejszy w ofercie marki GLINKOWSKI powóz konny do przewozów komercyjnych, z prestiżowej linii Performance Line. Choć najczęściej wybieraną wersją jest model do przewozu 16 osób, to oferta obejmuje produkcję powozu Planwagen mogącego przewieźć nawet 24 ludzi.

W standardzie powóz posiada zawieszenie resorowe (przód trzypunktowe, tył półeliptyczne), układ hamulcowy marki Bosch i Brembo (przód i tył) ze wspomnianym dodatkowym mechanicznym hamulcem, charakterystyczny dach z oknami typu Western, wykonany z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na ogień materiału (na życzenie montowany dach brezentowy), oświetlenie podstawowe (lampy, kierunkowskazy, oświetlenie dyszla), błotniki na koła, lakier akrylowy lub metalik. Dla większego komfortu marka w standardzie montuje koła o rozmiarach typowych dla ciągników rolniczych.

W opcji jest możliwość zamówienia do bryczki Planwagen zawieszenia pneumatycznego, malowanie lakierem perłowym, montażu skrzyń pod siedzeniami i/lub nad głowami pasażerów i wiele możliwości indywidualizacji pojazdu, opisanych wyżej.

Planwagen najczęściej zamawiany jest przez klientów z rynku niemieckiego, austriackiego i Szwajcarii. Alternatywą dla niego, również popularną, jest bryczka Turistwagen. Turistwagen także pozwala na przewóz dużej ilości osób, do 24 osób. To powóz konny o bardziej klasycznym wyglądzie, nawiązującej do bryczki Wagonette. Jego cechą charakterystyczną jest kształt kostrukcji łączącej siedzenie przednie z częścią do pasażerów w kształcie „łabędziej szyi”, płaski dach czy koła o dużej średnicy, które mogą być wykonane z drewna. Model ten znajduje klientów w Rosji, Hiszpanii, a nawet w Omanie.

Podsumowanie

Glinkowski Bryczki do przewozów turystycznych komercyjnych Kutsche Pferdekutschen Attelage Coche de carros

Podsumowując, czy przewóz turystów powozami konnymi to dobry biznes? Tego nie wiemy, jesteśmy jednak przekonani, że jeśli ktoś zdecyduje się uruchomić taką usługową działalność, to znajdzie w marce GLINKOWSKI partnera, który wyprodukuje bryczkę wyjątkową, gwarantującą niezwodną pracę na wiele lat oraz bezpieczeństwo dla kierowcy i jego pasażerów.

CZYTAJ ARTYKUŁ: DLACZEGO MARKA MA ZNACZENIE NA RYNKU POWOZÓW KONNYCH? – KLIKNIJ.
CZYTAJ ARTYKUŁ: BRYCZKA GLINKOWSKI U… TIFFFANY’EGO,

Glinkowski Sp. z o.o.

Sikorzyn 21, 63-800 Gostyń, Polska
biuro@glinkowski.pl

a j r

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej

Znajdź na stronie