1956 – 1980
Wartość marki GLINKOWSKI budowały trzy pokolenia rodziny
I pokolenie 1956 – 1980
Walenty Kołak – „Nauka i zbieranie doświadczeń”
Walenty Kołak urodził się w 1909 roku mieście Podrzecze k. Gostynia. Kształcił się jako kowal, powszechnie cenionym w owym czasie zawodzie. W okresie międzywojennym pracował jako uczeń u okolicznych producentów powozów konnych, zdobywając pierwsze doświadczenia w zakresie wytwarzania elementów stalowych konstrukcji bryczek oraz ich naprawy. W okresie wojny, jako zdolny rzemieślnik naprawiał wszelkie pojazdy mechaniczne wykorzystywane przez wojsko, wytwarzając również do nich części. Z racji powszechnego stosowania koni do transportu i jazdy wierzchem, jednym z jego głównych zajęć było również wykuwanie podków i hufnali, czyli gwoździ do ich przybijania. Jako jeden z nielicznych żołnierzy posiadających uprawnienia podkuwacza koni, zajmował się ponadto ich podkuwaniem oraz pielęgnacją końskich kopyt.
Po wojnie do połowy lat 50-tych pracował w kuźni znanego w Łodzi właściciela piekarni „Hasiński”. Kuźnia pana Hasińskiego, poza naprawą jego własnych bryczek, świadczyła również usługi naprawcze dla właścicieli innych bryczek. Po kilku latach Walenty Kołak cieszył się już uznaniem świetnego kowala, i coraz częściej myślał o otwarciu własnej kuźni.
Otwarcie manufaktury, produkcja powozów
Kiedy w 1956 roku Walenty Kołak z dumą otwierał własny zakład świadczący usługi kowalskie, nie zdawał sobie sprawy, że daje życie marce, która trzy pokolenia później znana będzie na całym świecie wśród pasjonatów jeździectwa konnego, przede wszystkim wśród wyczynowych powożących.
W tym też roku pracownię Walentego Kołaka opuściła pierwsza bryczka, sygnowana jego nazwiskiem. Nie stało by się tak, gdyby nie współpraca z innymi świetnymi rzemieślnikami. Właścicielem tartaku panem Grzymisławskim,, kołodziejem panem Andrzejewskim oraz lakiernikiem, panem Kubackim. Między tymi znanymi rzemieślnikami zawiązało się nieformalne stowarzyszenie, które z powodzeniem funkcjonowało przez lata. Bryczki Walentego Kołaka stawały się cenionymi i pożądanymi powozami. W dalszym ciągu kowal świadczył również usługi napraw konstrukcji bryczek i renowacji starych pojazdów konnych, a także usługi kowalskie w zakresie wytwarzania konstrukcji i elementów stalowych.
Zmysł konstrukcyjny oraz zamiłowanie do projektowania i wytwarzania nowych rozwiązań technicznych powodowały, że na kowalskim kowadle z czasem obrabiane były coraz bardziej wymagające elementy powozów. Świadomość własnych umiejętności i ciągłe pragnienie doskonalenia, które do dziś jest swoistym DNA marki „Glinkowski” rodziło w rodzinie myśli o samodzielnym wytwarzaniu całych bryczek.
1980 – 1995
II pokolenie 1980 – 1995
Realizacja marzenia
Marzenie o całościowej produkcji bryczek zrealizowało kolejne pokolenie rodziny. Dokonało się to na początku lat 80-tych, kiedy to zarządzanie zakładem przejął i do dziś prowadzi zięć Walentego Kołaka, Henryk Glinkowski, Rozpoczął się kluczowy w historii marki etap rozwoju. Dzięki poczynionym inwestycjom w park maszynowy, wyczuciu technicznemu i odwagi wdrażania własnych, niestandardowych rozwiązań produkcyjnych oraz dotychczasowemu doświadczeniu, w dawnej pracowni Walentego Kołaka rozpoczęła się produkcja całych powozów.
1995 – 2004
II pokolenie 1995 – 2004
Specjalizacja w produkcji bryczek sportowych, rewolucja technologiczna.
Henryk Glinkowski szybko podjął decyzję o specjalizacji zakładu w produkcji bryczek sportowych, rozszerzając w kolejnych latach zakres oferty o bryczki wykonywane na indywidualne zamówienia. Renomę marki budowały jednak bryczki sportowe Doskonale wykonane, zawierające autorskie rozwiązania w układzie jezdnym, wytrzymałe i zwrotne były obiektem pożądania przez najlepszych powożących świata. W ich produkcji pomagało doświadczenie zebrane w okresie posiadania własnego klubu jeździeckiego. Był to czas, kiedy większość najlepszych zawodników świata w kategorii zaprzęgów jednokonnych oraz zaprzęgów parokonnych posiadała, choć jeden pojazd sygnowany marką GLINKOWSKI.
Pietyzm wykonania i pedantyczna dbałość w zakresie odtwarzania misternych elementów spowodowała, że zakład stał się również powszechnie znany jako miejsce renowacji starych powozów. Ukochane powozy w ręce pod-gostyńskiego rzemieślnika zaczęli powierzać właściciele bryczek z całego świata, w tym również renomowane muzea.
Lata 90-te w Polsce, były ponadto okresem otwierania się nowych możliwości eksportowych. Dla marki, która w swojej branży była już znana także poza granicami kraju, oznaczało to szerokie perspektywy rozwoju. Te dekady stały pod znakiem szerokich inwestycji w park maszynowy. Najnowsze maszyny ślusarskie, tokarskie, sterowane numerycznie obrabiarki, systemy lakiernicze oraz pełna informatyzacja zarządzania produkcją spowodowały, że rodzinna manufaktura stała się jednym z najnowocześniejszych i największych zakładów produkujących bryczki na świecie.
Zakład kilkukrotnie zwiększył skalę produkcji do 1500 powozów rocznie. Głównymi rynkami zbytu były kraje niemieckojęzyczne (Niemcy, Szwajcaria i Austria) oraz Wielka Brytania.
2004 - 2015
III pokolenie 2004 - 2015
Rozwój rynków sprzedaży, nowoczesne zarządzanie i budowa wartości marki
Marka „Glinkowski” przeszła długą drogę od paleniska i kowadła, do cyfrowych projektów powozów wykonywanych w technologii 3D (program CAD), opracowywanych przez doświadczony zespół inżynierów z biura konstrukcyjnego. Produkcji opartej na 5-osiowych maszynach CNC, wspieranych programami CAM, zaawansowanym procesie lakierowania farbami marki PPG, sterowanej numerycznie wypalarce tlenowej, czy wreszcie informatyzacji systemu zarządzania częściami i stanami magazynowymi.jeździł najlepszy ówczesny zawodnik, Austriak - Rainer Pointl, indywidualny i drużynowy mistrz świata z 2005 roku. O jej sukcesie dowodzi fakt, powszechnego kopiowania designu i rozwiązań technologicznych.
Skala produkcji, umaszynowienie oraz cyfryzacja nie pozbawiły jednak marki jej ducha. Element misternej pracy ręcznej, montażu, kunsztownego wykonania oraz indywidualizacji pojazdów decydują o specyficznej „duszy” bryczek sygnowanych marką GLINKOWSKI, doskonale rozpoznawanych w branży.
To te wartości zadecydowały o zamówieniu w 2015 roku bryczki w zakładzie GLINKOWSKI przez luksusową markę biżuteryjną TIFFANY, która posłużyła do rozwożenia prezentów bożonarodzeniowych na terenie Paryża.
Dzisiejszą pozycję marki „Glinkowski” w zakresie powozów sportowych zbudowała bryczka maratonowa Double Sport, wprowadzona do produkcji w 2004 roku. Była to pierwsza bryczka sportowa marki, zawierająca autorski design i najnowsze rozwiązania techniczne. Unikatowe rozwiązania układu jezdnego, najlepsza stal i design, który zachwycił wyczynowych powożących. To na niej sukcesy w jeździectwie sportowym święciły największe gwiazdy tej dyscypliny. Wyłącznie na bryczkach marki jeździł najlepszy ówczesny zawodnik, Austriak - Rainer Pointl, indywidualny i drużynowy mistrz świata z 2005 roku. O jej sukcesie dowodzi fakt, powszechnego kopiowania designu i rozwiązań technologicznych.
Dziś powozy te sprzedawane są za pośrednictwem rozbudowanej sieci dealerskiej, coraz częściej poza Europą. Marka zyskała fanów w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Azji, Ameryce Południowej, Australii a nawet na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Nowoczesny marketing i umiejętne budowanie wartości marki spowodowały, że dealerzy zrezygnowali ze sprzedaży bryczek pod marką własną. Dziś niemal wszystkie powozy opuszczające zakład w Sikorzynie pod Gostynie noszą logo firmy GLINKOWSKI. Wyjątkiem są powozy z linii OtiumLine
Wartości stojące za marką znakomicie ilustruje hasło „W dążeniu do perfekcji nie uznajemy kompromisów”. Brak kompromisu w zakresie jakości oraz innowacyjność, które stanowią swoiste DNA marki i decydują o pozycji jednego z najbardziej elitarnych producentów powozów konnych na świecie, zwłaszcza w kategorii bryczek sportowych.
Operacyjnie, zakładem w dalszym ciągu zarządza Henryk Glinkowski, ale do zarządu firmy weszli, w ostatnich kilkunastu latach, synowie Hubert, Damian i Krzysztof, którzy podzieli w role w zakresie marketingu, rozwoju rynków sprzedaży, technologii i finansów, nadając nową dynamikę w rozwoju marki.
2015
III pokolenie 2015
Historia zatacza koło
Historia marki GLINKOWSKI w pewien sposób zatacza koło. Nowoczesny park maszynowy, doświadczeni inżynierowie oraz zespół pracowników pozwolił zakładowi rozszerzyć ofertę o usługi w zakresie: cięcia, gięcia profili i blach, spawalnictwa, wypalania, obróbki skrawaniem, tłoczenia oraz lakierowania (proszkowego i natryskowego). Klientami zakładu są krajowe i europejskie firmy z branży budowlanej, przemysłowej, rolniczej oraz motoryzacyjnej.
Od wielu lat prowadzimy ponadto produkcję przyczep rolniczych. Ta działalność produkcyjna od samego początku podporządkowana była wymogom jakościowym oraz oczekiwaniom niemieckich producentów rolnych, do których trafia ponad 90% produkowanych przyczep.
W oparciu o wielopokoleniowe doświadczenia w zakresie obróbki i przetwarzania stali w zakładach GLINKOWSKI rozpoczęliśmy również produkcję specjalistycznych łyżek budowalnych do koparek, realizowanych na zlecenie skandynawskiego odbiorcy.
Rosnąca skala produkcji łyżek budowlanych, usług przemysłowych oraz przyczep rolniczych w globalnej sprzedaży, wymusiła wdrożenie zmian organizacyjnych, produkcyjnych i marketingowych oraz utworzenie nowych marek: GRAXX, sygnującej łyżki do koparek oraz OtiumFarm sygnującej przyczepy rolnicze.
Więcej o marce GRAXX: www.graxx.eu
Więcej o marce OtiumFarm: www.otiumfarm.eu
Marka GLINKOWSKI reprezentuje od tego momentu wyłącznie produkcję bryczek.
Hardox® Wearparts center
Od 2020 roku jesteśmy certyfikowanym Partnerem sieci Hardox® Wearparts center utworzonej przez globalny koncern hutniczy SSAB. Stal Hardox® o twardości 450HB wykorzystujemy przy produkcji specjalistycznych łyżek do koparek budowlanych sygnowanych marką GRAXX.
Dzięki uczestnictwu w sieci Hardox® Wearparts center staliśmy się certyfikowanym punktem w zakresie usług obróbki stali Hardox® (spawanie, obróbka skrawaniem, wycinanie na blachach Hardox®).
Od wielu lat prowadzimy ponadto produkcję przyczep rolniczych. Ta działalność produkcyjna od samego początku podporządkowana była wymogom jakościowym oraz oczekiwaniom niemieckich producentów rolnych, do których trafia ponad 90% produkowanych przyczep.
W oparciu o wielopokoleniowe doświadczenia w zakresie obróbki i przetwarzania stali w zakładach GLINKOWSKI rozpoczęliśmy również produkcję specjalistycznych łyżek budowalnych do koparek, realizowanych na zlecenie skandynawskiego odbiorcy.
Rosnąca skala produkcji łyżek budowlanych, usług przemysłowych oraz przyczep rolniczych w globalnej sprzedaży, wymusiła wdrożenie zmian organizacyjnych, produkcyjnych i marketingowych oraz utworzenie nowych marek: GRAXX, sygnującej łyżki do koparek oraz OtiumFarm sygnującej przyczepy rolnicze.