logo

Zbliżający się sezon jeździecki 2022 roku, to ostatnia okazja by dokonać bilansu stanu przygotowań. O ile w obszarze samych umiejętności powożącego oraz wytrenowania konia dużo poprawić już się nie da, o tyle w kwestii technicznego przygotowania bryczki jest jeszcze czas na nadrobienie zaległości. Jest to tym ważniejsze, że niedopilnowanie aspektów technicznych może nie tylko utrudnić zawodnikom odnoszenie zwycięstw, ale wręcz zagrozić ich fizycznemu bezpieczeństwu. O tym co warto pamiętać, a co należy obowiązkowo przeprowadzić, o tym, czy przygotowanie bryczki można wykonać samodzielnie, czy należy udać się do punktu serwisowego autoryzowanego dealera, rozmawiamy z Hubertem Glinkowskim z firmy GLINKOWSKI, największego na świecie producenta sportowych powozów konnych.

Aktualizacja: 07.03.2022 

Niniejszy artykuł to tłumaczenie materiału prasowego przygotowanego przez zespół redakcyjny serwisu: Hippoevent.at 

Zawody w powożeniu sportowymi bryczkami to niezwykle wymagająca dyscyplina sportowa. Sukces w niej wymaga doskonałej harmonii pomiędzy umiejętnościami powożącego, możliwościami konia oraz jakością techniczną powozu. W rzadko której dyscyplinie sportowej, aż tyle czynników ma znaczenie dla ostatecznego rezultatu. Tym więcej uwagi powożący oraz ich sportowe teamy muszą uwzględnić na starcie sezonu w każdym z tych obszarów.

W przypadku zakupu nowych bryczek do maratonu, czy dresażu (ujeżdżania), odpowiedzialność za jakość bryczek przejmuje producent powozów konnych, który zadba o wszystkie aspekty. Oczywiście pod warunkiem, że jest to renomowany producent, którego doświadczenie gwarantuje bezpieczeństwo oraz wysoką jakość i żywotność powozu, a także poszczególnych elementów.

4 Glinkowski Kutschenhersteller 9

Przystępując jednak do kolejnego sezonu jeździeckiego z używaną bryczką, musimy zadbać o przegląd, a niekiedy kompleksową renowację bryczki. Przeciążenia jakim ulegają powozy w trakcie całego sezonu sportowego są ogromne i oddziałują na dalsze możliwości jezdne oraz eksploatacyjne powozu. Monitorowanie stanu technicznego bryczek to oczywiście elementarz profesjonalnych powożących, warto jednak raz jeszcze pochylić się nad tą kwestią.

O tym co warto pamiętać, a co należy obowiązkowo przeprowadzić, o tym czy przygotowanie bryczki można zrobić samodzielnie, czy należy udać się do punktu serwisowego autoryzowanego dealera, zapytaliśmy przedstawiciela największego na świecie producenta bryczek sportowych, Huberta Glinkowskiego z firmy GLINKOWSKI.

- Podstawową kwestią jest oczywiście przegląd układu hamulcowego - podkreśla Hubert Glinkowski współzarządzający firmą Glinkowski - A przede wszystkim grubości klocków hamulcowych - dodaje.

2 Glinkowski Kutschenhersteller

To jeden z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo powożącego i skuteczność jego manewrów, zwłaszcza w maratonie. Hubert Glinkowski zaleca sprawdzenie grubości powłoki ścieralnej, która w zależności od producenta może mieć od 5 do 15 mm. Kolejnym elementem jest stopień zużycia tarczy hamulcowej. Powinna być gładka i zapewniać maksymalną przyczepność klockom. W sytuacji znacznego wyżłobienia jej powierzchni, należy ją wymienić. Ostatnim elementem jest szczelność przewodów hamulcowych i jakość samego płynu, który ma tendencje do utraty swoich właściwości. Obowiązkowo należy go wymienić po dwóch latach, ale producent rekomenduje, by nie czekać z wymianą do końca tego okresu.

- Fabrycznie używamy płynu DOT4 i taki płyn rekomendujemy do powozów marki GLINKOWSKI - mówi Hubert Glinkowski współzarządzający firmą Glinkowski - Po wymianie płynu hamulcowego należy oczywiście wykonać odpowietrzenie całego systemu, do czego przyda się pomoc specjalisty - dodaje.

Producent zaleca ponadto smarowanie kluczowych elementów takich jak: piasty kół, kranz oraz wszystkie części obrotowe i skrętne. Bryczki marki GLINKOWSKI standardowo wyposażone są w tzw. „smarowniki”, które ułatwiają ich konserwację. Takie „smarowniki” zamontowane są dodatkowo przy mocowaniu ruchomych elementów zawieszenia.

Jeśli powóz wyposażony jest w tzw. „dyszelki teleskopowe” należy zadbać również o przesmarowanie elementów teleskopowych. Taka konserwacja elementów z jednej strony zapewni przedłużenie żywotności części, z drugiej będzie gwarancją płynności jazdy, a tym samym maksymalnie efektywnego wykorzystania bryczki podczas zawodów.

Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę są wszelkie połączenia śrubowe w konstrukcji bryczki. Istotne jest to zwłaszcza przy opóźniaczu skrętu, czy wspomnianym układzie hamulcowym (mocowanie tarcz, zacisków oraz kół).

Ważną rzeczą jest przegląd kół oraz ciśnienia powietrza. Jeśli ciśnienie odbiega od rekomendowanego fabrycznie poziomu, to należy je uzupełnić. Kolejna kwestia to stan bieżnika. Przeglądu wymaga ponadto poduszka powietrzna zawieszenia. Konieczne jest sprawdzenie, czy guma z której jest wykonana nie skruszała, a jeśli tak, należy ją wymienić.

3 Glinkowski Kutschenhersteller 8

W przypadku bryczek typu Marathon lub Break Sport konieczne jest sprawdzenie rozstawu tylnych kół. Po intensywnym sezonie rozstaw kół wykazuje odkształcenia, a zgodnie z przepisami FEI. w zależności od rodzaju powozu, zewnętrzy rozstaw kół nie może być mniejszy niż 125 cm, 138, 148 lub 158 cm.

- To co prawda truizm dla wyczynowych powożących, ale zdarzały się przypadki nie dopuszczenia do zawodów z tego powodu - mówi  Hubert Glinkowski współzarządzający firmą Glinkowski - Warto to sprawdzać przed każdym startem w zawodach - dodaje.

Ciekawostką, którą podkreśla producent jest to, że w ostatnich latach zawodnicy większą wagę przykładają do aspektów nie związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem, ale wyglądem powozu. Najwyraźniej także styl zaczyna mieć znaczenie wśród zawodowych powożących.

- Nasze usługi renowacji bryczek obejmują coraz częściej położenie nowej powłoki lakierniczej, naprawę tapicerki lub tylko jej odświeżenie i zabezpieczenie specjalnymi preparatami. - mówi Hubert Glinkowski współzarządzający firmą Glinkowski - Dajemy drugie życie powozom, które opuszczając nasz zakład wyglądają jak nowe i z pewnością dodają pewności siebie zawodnikom - dodaje.

Podsumowując kwestię przygotowania bryczek do sezonu jeździeckiego, najlepsi powożący mają sprawne teamy, które większość z powyższych napraw, konserwacji lub renowacji bryczek są w stanie wykonać samodzielnie. Firma GLINKOWSKI na swoim kanale Youtube udostępnia ponadto filmy instruktażowe, które ułatwiają samodzielne naprawy.

Tych, którzy chcą powierzyć swojej pojazdy producentom wyspecjalizowanym w renowacji i przywracaniu świetności bryczkom, firma GLINKOWSKI odsyła do swoich autoryzowanych dealerów. Wykonają oni usługę profesjonalnie, a dodatkowo na bazie oryginalnych części zamiennych.

Bryczka do maratonu X-Treme - Producent Glinkowski

Zastanawiających się nad zakupem nowej bryczki sportowej producent uspokaja, że zdąży z produkcją nowego powozu przed startem sezonu. Wszystkim powożącym Hubert Glinkowski życzy sukcesów, a przede wszystkim bezpiecznej jazdy w sezonie 2021. 

Link do oryginalnego materiału źródłowego - kliknij.

Glinkowski Sp. z o.o.

Sikorzyn 21, 63-800 Gostyń, Polska
biuro@glinkowski.pl

a j r

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej

Znajdź na stronie