Z ogromną dumą informujemy o zakończeniu projektu reprodukcji bryczki konnej III prezydenta USA Thomasa Jeffersona. Powóz o nazwie Poplar Forest Phaeton, odtworzony został na zamówienie The Corporation For Thomas Jefferson’s Poplar Forest, fundacji powołanej w 1983 dla ochrony pamięci prezydenta oraz odbudowy prywatnej rezydencji Poplar Forest.
Rezydencja Poplar Forest mieści się w Bedford County w stanie Wirginia na terenie prawie 2000 hektarów. W 1764 roku tą plantację tytoniu zakupił ojciec żony późniejszego prezydenta USA, a Jeffersonowie odziedziczyli ją po jego śmieci w 1773 roku.
Budowę rezydencji, którą Thomas Jefferson sam zaprojektował, rozpoczęto w 1806 roku. Poplar Forest w porównaniu do oficjalnej rezydencji rodowej w Monticello, było kameralnym miejscem, zapewniającym Thomas Jeffersonowi spokój. Prezydent odwiedzał plantację kilka razy w roku, po raz ostatni w 1823 roku.
The Corporation For Thomas Jefferson’s Poplar Forest to organizacja non profit, która powstała w 1983 z inicjatywy indywidualnych ludzi, którzy za cel obrali sobie ochronę pamięci prezydenta oraz odbudowę Poplar Forest. Plantację wraz z zabudowaniami fundacja przejęła w 1984, otwierając ją dla gości dwa lata później. Działalność fundacji opiera się na donacjach i to właśnie anonimowy donator sfinansował proces reprodukcji ulubionego powozu konnego Thomasa Jeffersona.
Fundacja zamówiła bryczkę w zakładach GLINKOWSKI pod koniec 2019 roku. Wyzwanie przy odtworzeniu bryczki polegało na tym, że pierwotną dokumentację projektu stanowiły jedynie trzy zachowane zdjęcia. Oryginalny powóz konny spłonął bowiem w latach 60-tych ubiegłego wieku.
W proces projektowania i rekonstrukcji bryczki oprócz inżynierów z firmy GLINKOWSKI nadzorowanych przez Henryka Glinkowskiego, zaangażowani byli również: Richard Nicoll były dyrektor działu powozów konnych renomowanego muzeum Colonial Williamsburg oraz Jack Alvarez z Driving Esssentials, autoryzowanego dealera marki "Powozy Konne GLINKOWSKI" w USA.
- Oprócz źródeł historycznych, które pozyskaliśmy od partnerów amerykańskich, prowadziliśmy własne konsultacje i badania z pomocą historyków współpracujących z nami od lat przy reprodukcjach oraz restauracjach powozów - mówi Henryk Glinkowski właściciel.
Projekt bryczki oparto w dużej mierze na dobrze udokumentowanych źródłach przedstawiających bryczkę Chew Phaeton, należącą do Benjamina Chewa, prezes Sądu Najwyższego Pensylwanii, rówieśnika Jeffersona. Uznano, że Chew Phaeton mógł odpowiadać bryczce Jeffersona, ponieważ w całej Filadelfii w tym czasie było tylko około 80 - 90 powozów.
Phaetony były sportowymi, otwartymi powozami, bardzo popularnymi pod koniec XVIII i na początku XIX wieku. Przeznaczone na jednego lub dwa konie, z lekko resorowanym nadwoziem na czterech dużych kołach, były lekkie, stabilne i umożliwiały szybką jazdę.
Reprodukcja tej historyczne bryczki z planowanych czterech miesięcy, wydłużyła się do niemal roku.
Bryczkę dostarczyliśmy do Poplar Forest w listopadzie 2020 - mówi Hubert Glinkowski odpowiedzialny za sprzedaż i marketing - Ze względu na trudności z pozyskaniem historycznych źródeł, a później pandemią koronawirusa, proces reprodukcji powozu wydłużył się o kilka miesięcy. - dodaje.
Poplar Forest Phaeton, bo tak bryczka została nazwana, wykorzystywana będzie przez fundację The Corporation For Thomas Jefferson’s Poplar Forest w celach edukacyjnych, turystycznych i promocyjnych.
Więcej o Poplar Forest: https://www.poplarforest.org
Zobacz także: Poplar Forest gifted a phaeton carriage
Zobacz także: Renowacje powozów
Dodatek:
Thomas Jefferson to jeden z najbardziej znanych w historii USA polityków amerykańskich. Aktywny działacz na rzecz niepodległości Stanów Zjednoczonych, współtwórca konstytucji stanu Wirginia wprowadzającej m.in. wolność wyznań religijnych i gubernator tego stanu, założyciel Uniwersytetu Wirginii, współtwórca Deklaracji Niepodległości, sekretarz stanu w gabinecie pierwszego prezydenta Georga Washingtona, wreszcie trzeci prezydent USA w latach 1801–1809.